|
www.swps2007c04.fora.pl Forum Grupy C04 studia magisterskie stacjonarne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
jamaica
Administrator
Dołączył: 11 Cze 2008
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: the bright side
|
Wysłany: Nie 15:34, 25 Sty 2009 Temat postu: Możliwe pytania na koło nr 2 z osobowości |
|
|
Zaczęłam się bawić w panią R. i z tego wyszły takie oto pytania. Narazie skupiłam się tylko na seminarium 8. Jak ktoś chcę, to niech też walnie tu opracowanie w formie pytań.
MOŻLIWE PYTANIA NA OSOBOWOŚĆ KOŁO #2
SEMINARIUM 8
1,Silne bodźce (przypadek pilota X)...
wzmacniają strach na inne sygnały występujące w tym samym czasie-generalizacja tego strachu na podobne układy sygnałów.
[b]2.Nawyk tworzy się ...[/b]
przez wszelkie reakcje, które pozwalają na skuteczne unikanie przedmiotów wywołujących strach(myśli, opowieści o samolotach)
3. Redukcja lęku następuje przez...
unikanie myślenia i mówienia o rzeczach, które wyzwalają strach.
4.Strach często wynika z ...
dziecięcych konfliktów związanych ze sprawami seksualnymi i agresją.
5.W jaki sposób strach jest przenoszony na inne sygnały?
przez> pierwotną generalizację, warunkowanie wyższego rzędu i generalizację wtórna(dziewczyna zacznie się wydawać podniecająca, to przypominamy sobie problemy z inicjacji seksualnej)
6.Rosnąca z siłą popędu motywującego reakcję wywołującą strach...
powoduje, że reakcja ta zgeneralizuje się na większą liczbę sytuacji bodźcowych
pragnienie rośnie--->rośnie liczba sytuacji podniecających--->rośnie strach
7.Wygaszanie fobii następuje wówczas...
gdy reakcja na dany sygnał jest wielokrotnie powtarzana bez wzmocnienia.
8. Co zwiększa odporność na wygaszanie fobii?
silny popęd bólu lub strachu, duża liczba wzmacnianych prób, generalizacja wzmocnienia.
9.Na skutek zakazu lub fizycznych przeszkód w dokonywaniu czynności kompulsywnych, osoba odczuwa...
wzmożony lęk, przerażenie.
10.Źródła przymusu mycia rąk trzeba szukać w...
konfliktach dziecięcych związanych z treningiem czystości.
11.Sygnały wytworzone przez czynności kompulsywne mogą wywołać
reakcję która hamuje strach, odwraca uwagę od lęku(chwilowa redukcja lęku)
12.symptom histeryczny ma funkcję...
przystosowawczą
13. redukcja siły strachu działa w histerii...
jako wzmocnienie
uchroni przed powrotem na front, który wywołuje strach<--paraliż-->redukcja strachu
14.Różnica między symulowaniem choroby a histeria polega na tym, że
w przypadku symulowania choroby poczucie winy nie jest tak silne jak strach przed tym obowiązkiem. W histerii daną reakcję wykonuje się bezpośrednio pod wpływem popędu=strachu.
15. Symptomy histeryczne zmieniają się...
w zależności od popędu a symptomy symulowania...
w zależności od planu
16.W histerii cywilnej(pani C-obawa przed seksem) symptom był wzmacniany przez redukcję lęku, który powodował stan, dzięki temu, że uniemożliwiał stosunek.
17.Gdy zablokowany zostanie dominujący nawyk, powtarzamy nawyk z dzieciństwa-regresja
18.Przemieszczenie powstaje w wyniku ...
generalizacji jednego nawyku
19.Najsilniejszej reakcji przemieszczenia należy oczekiwać, przy...
średnim podobieństwie między bodźcami.
20. urojenie rożni się od racjonalizacji tym, że>
a.trudniej jest znaleźć akceptowane społecznie wyjaśnienia
b.wchodzi w grę wiele silniejszy lęk lub poczucie winy.
21. Atkinson i McCleeland stwierdzili, że
osoby głodne bardziej są skłonne postrzegać wieloznaczny obiekt za pokarm
22.Wraz z wzmożonym popędem rośnie siła reakcji spostrzegawczych i tworzą się halucynacje.
23. Generelaizacja silnie motywowanych reakcji spostrzegawczych może być źródłem halucynacji.
24.Wyobrażenie rodzi się, gdy...
reakcja spostrz. jest w całości wytworem wyuczonego skojarzenia
25.Atkinson i McCleeland >siła popędu wzmaga siłe wyobrażenia
26.Holmberg prowadził badania nad społecznością Sirionów, która często głodowała i stwierdził...
że często treścią ich snów jest pokarm
27.Przemieszczanie podporządkowane jest prawu generalizacji a projekcja...
zalezy od różnorodnych warunków uczenia się.
28.Źródłami projekcji jest...
skłonność reagowanie w ten sam sposób na podobne sytuacje oraz interakcja społeczna(inni są przyjaźni to ja też)
29.Pozorowanie reakcji polega na reagowaniu myśłami i wypowiedziami lub zachowaniem przeciwnego rodzaju(boi sie-powie , że się nie boi)
np. Kolega podejrzewa drugiego o zachowania homoseksulne w stosunku do niego. Kiedyś go lubił, teraz mówi "nienawidze go"a myśli "kocham go"
chęć dokonania zakazanego czynu-nieprzyznawanie się do tego-redukuje poczucie winy
30.trening werbalny wytwarza...
silne skojarzenia między antonimami.
31Alkohol wywołuje redukcję strachu motywującego unikanie(Conger)
32. Massermann i Yuma stwierdzili, że...
w stanie przerażenia wzmacniana jest reakcja picia alkoholu.
33. Analiza Hortona stwierdziła...
istotny związek między nasileniem alkoholizmu a stopniem niepewności egzystencji.
34.Natychmiastowe wzmocnienia są bardziej skuteczne od...
opóźnionych.(zasada gradientu wzmocnienia)
35. Masochizm wynika z teorii, która mówi, że są to reakcje, które poprzednio były ...
silnie wzmacniane w taki sposób, że ich wygaszanie wymaga dużo czasu oraz z tego, że..
badany nie jest zdolny przedstawić właściwie prawdziwej sytuacji.
36. W naszm społeczeństwie wykonywanie reakcji redukujących popęd jest fizycznie możliwe,gdy
silny popęd jest wytworem konfliktu, który zapobiega wykonywaniu redukujących popęd reakcji.
35.Wierson i Forehand twierdzą, że nieposłuszeństwo jest zachowaniem ...
wyuczonym i wzmacnianym w interkacjach z innymi osobami w otoczeniu
36. przez negatywne wzmocnienia dzięki ustępowaniu rodziców nieposłuszne dzieci wzmacniają zachowania które chcę uniknąc.
37.Kształtowanie silnej reakcji niespołuszeństwa wynika z ...
zmiennego i niekonsekwentnego zachowania rodziców.
38.Kluczowym pojęciem strukturalnym w teorii S-R jest...
reakcja.
39.Według Hulla nawykiem nazywamy...
skojarzenie między bodźcem a reakcją.
40.Popęd to ...
wystarczająco silny bodziec, by zaktywizować zachowanie.
41.Uczenie wg Hulla ma miejsce wtedy, gdy...
reakcje są nagradzane przez redukcję popędów bodźcowych.
42.Dollard i Miller, stwierdzili, że naśladowanie opiera się...
na pozytywnym wzmocnieniu zachowania typu dopasowanie.
43.W teroii S-R podkreśla się nabywanie cech osobowości dzięki układomo kar i nagród...
ze strony rodziców i innych znaczących osób w środowisku.
44.WG D.i M. dziecie w toku rozwoju muszą się nauczyć...
społecznie akceptowalnych sposobów redukowania popędów, szczególnie jedzenia, treningu czystości, zachowań seksualnych, agresywnych.
45.Dążnie unikanie- wywołane przez ten sam bodziec, są podstawą...
zachowań neurotycznych.
46.Dązenie-dązenie -dwie pożądane możliwości
47. unikanie-unikanie-rozwód czy życie w trudnej sytuacji.
48.Mocne strony teorii uczenia>
a.systematyczne badania nacisk na jasność w definiowaniu konstruktów i replikowalność uzyskanych wyników.
b.docenianie i analiza roli sytuacyjnych i środowiskowych zmiennych w wyznaczaniu zachowania-zmienne osobowe i sytuacyjne mają wpływ na zachowanie.
c.pragmatyczne podejście do terapii- progamy modyfikacji zachowania, stosowane u trudnych pacjentów-schizpfreników, autystycznych osób.
49. słabe strony teorii uczenia się>
a.obiektywizm i ścisłość prowadzą do ujęcia osobowości w zbyt prosty sposób, pomijając istotne zjawiska.
b.istnieje luka między teorią a praktyką.brak informacji o procesach leżących u podłoża zmian(np.przy systematycznej desensytyzacji)
c. często efekty terapii behawioralnej nie podlegały generalizacji i zmieniały się wraz z upływem czasu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tferek
Dołączył: 11 Cze 2008
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 0:38, 26 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Takie tam opracowane SEMINARIUM 9 na koło nr 2.
1. Kelly jest prekursorem podejścia…
Poznawczego (on sam się z tym nie zgadzał, ale co z tego ).
2. Co oznacza, że teoria Kellyego wyjaśnia zachowanie w kategoriach poznawczych?
Oznacz, iż szczególną wagę przypisuje się: sposobom spostrzegania zdarzeń, interpretacji zdarzeń, powiązania zdarzeń z istniejącymi strukturami oraz sposobom zachowania wynikającym z interpretacji zdarzeń.
3. Co Kelly rozumie pod pojęciem konstruktu?
Sposób spostrzegania i interpretacji zdarzeń.
4. Co Kelly rozumie pod pojęciem systemu konstruktów?
Są to same konstrukty oraz relacje miedzy nimi.
5. Jakie konsekwencje wiąże ze sobą spostrzeganie człowieka jako badacza?
Prowadzi do przyjęcia poglądu, iż jesteśmy zorientowani na przyszłość oraz, że nie tylko jesteśmy zdolni do reagowania na wymogi środowiska, ale także jesteśmy zdolni do tworzenia jego reprezentacji (interpretujemy i konstruujemy).
6. Brak obiektywnej rzeczywistości oraz absolutnej prawdy jest elementem teorii…
Konstruktywnego alternatywizmu
7. Ile i jakich elementów, potrzeba do utworzenia konstruktu?
Potrzebna są 3 elementy : 2 podobne do siebie i jeden różny od pozostałych.
8. Co to jest biegun podobieństwa?
Jest to sposób w jaki 2 elementy tworzące konstrukt, są do siebie podobne.
9. Co to jest biegun przeciwieństwa?
Jest to sposób w jaki dwa elementy podobne, różnią się od trzeciego.
10. Jakie są częste przyczyny problemów w komunikacji międzygrupowej?
Są to różnice w systemach konstruktów.
11. System konstruktów zorganizowany jest…
Hierarchicznie
12. Jakie rodzaje konstruktów zostały wyróżnione przez Kellego?
Konstruk słowny – może być wyrażony słowami. Daje się werbalizować.
Konstruk przedsłowny – taki który jest stosowany pomimo braku słów, które mogłyby go wyrazić. Wyuczony przed rozwojem zdolności posługiwania się jezykiem.
Konstrukty rdzenne – Mające znaczy wpływ na funkcjonowanie jednostki. Ich zmiana wiąże się z poważnymi konsekwencjami dla reszty systemu konstruktów.
Konstrukty peryferyczne – mało podstawowe. Można je zmieniać bez istotnych modyfikacji struktur rdzennych.
Konstrukty nadrzędne – Konstrukt znajdujący się na szczycie hierarchii konstruktów. Posiadają największy zakres stosowalności i są najbardziej ogólne( Romana ). Zawierają one konstrukty o mniejszej stosowalności, lecz bardziej szczegółowe (Grupa CO4).
Konstrukty podrzędne – najbardziej szczegółowe, posiadające najmniejszy zakres stosowalności ( Tomasz ).
13. Osobowość wg Kellyego to..
System konstruktów, których ludzie używają do interpretacji świata i antycypowania ( przewidywania ) zdarzeń. Kostrukty, jakie ludzie stosują określają ich świat.
14. Co oznacza, że ludzie są do siebie podobni?
Oznacza to, iż mają podobne systemy konstruktów. Stopień podobieństwa ludzi określa stopień podobieństwa ich konstruktów.
15. Jakie narzędzie pomiarowe, używał Kelly w swoich badaniach?
Test konstruktów Osobistych (Rep test).
16. Kto wprowadził strukturalizacje systemu konstruktów i na czym ona polegała?
Bierie . Rozróżnił on system poznawczy złożony, a więc zawierający wiele konstruktów i umożliwiający znaczne zróżnicowanie spostrzeganych zjawisk, oraz system poznawczo prosty, który zawiera niewiele konstruktów i umożliwia niewielkie zróżnicowane spostrzeganych zjawisk.
17. Jakie są różnice w spostrzeganiu ludzi przez jednostki poznawczo złożone i poznawczo proste?
Osoby o systemie konstruktów poznawczo złożonym spostrzegają ludzi w sposób zróżnicowany, są wstanie zauważyć ich rozmaite właściwości. Także, są w stanie trafniej, niż osoby poznawczo proste, przewidywać zachowania innych, spostrzegać różnice pomiędzy sobą a innymi, oraz przetwarzać informacje niespójne o nieznanej im osobie.
Osoby o systemie konstruktów poznawczo prostym są skłonne do postrzegania ludzi w sposób jednorodny i niezróżnicowany, a co za tym idzie określając ich przy wykorzystaniu minimalnej ilości konstruktów ( czasem nawet jednego ). Słabo przewidują zachowania innych, oraz zauważają różnice pomiędzy sobą a innymi. Mają także problemy z przyswajaniem informacji niespójnych związanych z nieznanymi osobami.
18. Teoria konstruktów nie wyjaśnia zachowania w kategoriach..
Motywacji, popędów oraz potrzeb.
19. Według teorii Kellyego, jakie są główne dążenia ludzi?
Wg tej teorii ludzie głównie dążą do antycypacji zdarzeń, oraz do zwiększenia stosowalności swoich systemów poznawczych. W odróżnieniu do teorii Rogersa, w teorii Kellyego , ludzie nie dążą ani do spójności ogólnej, ani do spójności wewnętrznej.
20. W jaki sposób ludzie antycypują (przewidują ) zdarzenia?
Ludzie obserwują wielokrotne powtarzanie się takich samych zdarzeń, modyfikują swoje konstrukty tak, aby prowadziły one do bardziej trafnych przewidywań. Dane konstrukty są weryfikowane wraz z trafnością przewidywań.
21. Co robimy, gdy trafność przewidywań nie zajdzie?
Pakujemy się i uciekamy za granice!! Tak serio to: formujemy nowy konstrukt, albo modyfikujemy ( rozszerzamy, rozluźniamy ) stary tak, aby w jego obszar wchodziło obejmowanie zdarzeń, które miały miejsce.
22. Jaki jest związek predykcji zdarzeń z uzyskaną trafnością negatywna bądź pozytywną?
W teorii Konstruktów osobistych najważniejsze jest potwierdzenie trafności i rozszerzenie swoich systemów konstruktów. Jednak, jeżeli zdarzenie negatywne potwierdza predykcje to może być przedkładane ponad zdarzenia neutralne lub przyjemne.
23. Czym wg teorii Kellyego jest lęk?
Lęk jest to rozpoznanie faktu, że zdarzenie które zaistniało nie znajduje się w zakresie stosowalności systemu konstruktów.
24. W jaki sposób zabezpieczamy się przed lękiem?
Zwiększamy zakres stosowalności danego konstruktu tak aby można było go stosować do większej liczby bardziej zróżnicowanych zdarzeń. Drugim wyjściem jest ograniczyć konstrukt i skupiać się na niewielkich szczegółach.
25. Czym wg teorii Kellyego jest strach?
Strach jest odczuciem pojawiającym się w momencie włączania nowego konstruktu do systemu konstruktów.
26. Czym wg teorii Kellyego jest zagrożenie?
Jest to odczucie, które pojawia się, gdy uświadamiamy sobie, iż zbliża się całościowa zmiana struktury rdzennej. Innymi słowy, delikwent czuje się zagrożony, gdy zbliża się diametralna reorganizacja jego systemu konstruktów.
27. Kiedy zagrożenie jest uważane za śmiertelne?
Wtedy, gdy całościowa zmiana systemu konstruktów jest postrzegana na nieodległa w czasie i związana jest ze zmiana konstruktów rdzennych.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez tferek dnia Pon 0:43, 26 Sty 2009, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
jamaica
Administrator
Dołączył: 11 Cze 2008
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: the bright side
|
Wysłany: Pon 15:18, 26 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
dziękujemy koledze. Kto następny? ja zrobie jeszcze dziś 10.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
skorpka
Dołączył: 13 Cze 2008
Posty: 68
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pon 17:48, 26 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
zrobię dziś 11
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tysiok
Dołączył: 11 Cze 2008
Posty: 21
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Człuchów
|
Wysłany: Pon 17:55, 26 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
SEMINARIUM 13
Zaburzenia samoregulacji:
1) Czym jest niewystarczająca regulacja?
Odp: sytuacją, w której jednostka nie kontroluje samej siebie
2)Czym jest niewłaściwa regulacja?
Odp: kontrola jest sprawowana, ale nie daje pożądanych wyników bądź
alternatywne.
Odp: defektem wiedzy, gdyby osoba wiedziała jaki będzie efekt zrezygnowała by z używania swoich metod
3) Czym jest nadmierna regulacja
Odp: osiągnięciem założonego celu , nawet jeśli w wykonanie zadania
zostaje włożone za dużo energii
4) Wymień cechy i składniki samoregulacji:
odp:
posiadanie standardów
obserwowanie samego siebie pod kątem ich realizacji
zmiana własnych reakcji aby lepiej te standardy spełniać
5) Czym są SPRZECZNE STANDARDY?
Odp: człowiek ma cały szereg standardów, które są rozbieżne, sprzeczne,
lub nie pasujące do siebie w pewnym stopniu wszystkie te czynniki
zaburzają samoregulację, ponieważ kiedy ludzie
mają liczne, sprzeczne ze sobą cele, stają się niezdolni do skutecznego
kierowania własnym życiem.
6) Czym jest NIEWYSTARCZAJĄCE MONITOROWANIE?
Odp: drugą przyczyną niepowodzenia samoregulacji jest nie zwracanie
uwagi na własne działania. Zaniechanie monitorowania własnego zachowania
jest główną i centralną przyczyną niepowodzeń w zakresie samoregulacji.
7) Czym jest utrata odrębności?
Odp: - zanik samoświadomości i samooceny , występuje wtedy
gdy dana osoba podporządkowuje się innym.
8) NIEODPOWIEDNIA SIŁA to:
samoregulacja wymaga określonego rodzaju siły analogicznej do silnej woli.
Im dłużej pozwala się występować reakcji, którą uważa się za niezgodną
ze standardem tym trudniej będzie ją powstrzymać.
9) Kiedy można osiągnąć skuteczna samoregulację?Odp: kiedy działania regulacyjne zostały podjęte wcześnie. Im dłużej
pozwala się występować reakcji, którą uważa się na niezgodną ze
standardem tym trudniej będzie ją powstrzymać.
10) Czym jest inercja psychologiczna- 2 reakcje współzawodniczące ze
sobą, w taki sposób że raz górę bierze jedna a raz druga
11) CZYNNIKI AKTYWOWANE NIEPOWODZENIEM:
efekt śnieżnej kuli- pierwszy krok prowadzi do następnego, następny do
kolejnego. Przy niepowodzeniu regulacji najważniejszy jest moment startu.
Czynniki które mogą mieć znaczenie dla efektu śnieżnej kuli:
odp: Zmniejszenie intensywności monitorowania samego siebie, wstępne reakcje emocjonalne, przekonanie o konieczności zerowej tolerancji.
Efekt złamania abstynencji- kiedy ludzie wykonują inne działania,
których przedtem sobie zabronili, stwierdzają często, że początkowe
przekroczenie granicy szybko zmienia się w pobłażanie sobie na duża
skalę.
12) Na wstępne załamanie wpływa:
Utrata sił spowodowana zewnętrznym stresem, przeciążenie umysłowe, emocje
13) Procesy uwagi odgrywają bardzo duża rolę w skutecznej samoregulacji, ponieważ:-to co nie zostaje zauważone nie może mieć następstw
-zgodnie z zasadami inercji łańcuch reakcji jest tym trudniejszy do przerwania, im dłużej powstaje.
13) Czym jest transcendencja?
Jest wyjściem poza środowisko bezpośrednich bodźców. Dana osoba nie odpowiada na bezpośrednie bodźce, za to reaguje w oparciu o bardziej długofalowe, bardziej abstrakcyjne, odległe cele i normy.
14) Kiedy transcendencja zawodzi?
Odp: kiedy ludzie uciekają do doraźnych, konkretnych form świadomości (redakcja przypomina, że transcendencja jest związana z wysokim poziomem myślenia) :)
15) Czy transcendencja jest powiązana z samoregulacją?Odp: tak, ponieważ znacznie ułatwia samoregulację. Kiedy człowiek jest w stanie myśleć o rzeczach wykraczających poza aktualną sytuację i interpretować wydarzenia, biorąc pod uwagę odległe znaczenia i implikacje, może w znacznym stopniu kontrolować siebie i przezwyciężać wiele impulsów.
16) W jaki sposób zaczyna się niepowodzenia samoregulacji?Odp: brak kontroli nad procesami uwagi i brak siły
17) Dlaczego pod wpływem alkoholu zachowujemy się inaczej niż zwykle:
odp: Samoświadomość się redukuje, tracimy zdolność do myślenia o sobie, oceniania siebie, porównywania się ze standardami, nie wyciągamy wniosków na przyszłość. Alkohol zaburza procesy poznawcze w odniesieniu do samego siebie.
18) Czym jest nadmierna generalizacja?
Odp: założenie, że to, co pomaga w rozwiązywaniu jednego problemu będzie skuteczne w innych przypadkach.
19) Co wchodzi w skład niewłaściwej regulacji:
odp: Generalizacja, chęć uwierzenia, przekonania.
20) Trzy podstawowe składniki samoregulacji?:
odp standardy(normy), monitorowanie, zmiana zachowania by stało się zgodne ze standardem.
21) Fazy działania wg Gollwitzer:I Faza przeddecyzyjna -Człowiek określa swoje preferencje, dokonuje przeglądu swoich pragnień. Powstaje cel, zamiar.
II Faza przeddziałaniowa – budowany jest plan działania, kiedy gdzie co jak
III Faza działania- realizacja zamiaru, działanie aż cel zostanie osiągnięty, lub też okaże się ze jest niewykonalne
IV Faza podziałaniowa- ocena w jakim stopniu osiągnięcia są satysfakcjonujące
22) Jakie stany towarzyszą konkretnym fazom?
I i IV stan deliberacyjny
II i III stan implementacjii zamiaru
Przejściu ze stanu deliberacjii do stanu implementacjii towarzyszy tzw STAN ZMIAN PSYCHOLOGICZNYCH czyli: nasilenie iluzjii kontroli, podniesienie samooceny, wzrost optymizmu, faworyzowanie pewnej opcjii.
Zmiany te służą:
Podjęciu, podtrzymaniu, zakończeniu działania
23) Co to jest ruminacja?Odp: zastoiny myślowe, niemożność oderwania się od myśli o niepowodzeniu, nawet jeśli się chce
24) Kuhl sformuowała bardzo podobną do Gollwitzera koncepcję. Za najważniejsza oznakę przyjęcia przez przedmiot orientacji na działanie uznał pojawienie się kompletnej intencji (czyli realistycznego zamiaru). Zjawisku temu towarzyszy wyłączenie alternatywnych kierunków działania
25)Zjawisko energizacjii działania wg Wrighta mówi oodp: wielkości pobudzenia fizjologicznego, które wpływa na zachowanie zależy od oceny atrakcyjności celu i oczekiwanej trudności jego osiągnięcia
26) Co pomagało dzieciom odraczać gratyfikację?Odp: Spontaniczne tworzenie dystaktów czyli zachowania pozwalające odwrócić uwagę od nagrody
27) Zjawisko wyuczonej bezradności.
Zdaniem Seligmana źródłem tego zjawiska jest to, że nie ma związku między działaniem i jego następstwami, w wyniku czego powstaje oczekiwanie braku kontroli.
28) Co składa się na zjawisko wyuczonej bezradności?Odp deficyt motywacyjny, emocjonalny i poznawczy.
29)Czym wg Kuhla jest zjawisko wyuczonej bezradności?
Odp: Orientacją na stan ( jest przeciwieństwem orientacji na działanie)
Orientacja na stan przejawia sie w: błądzeniu myśli wokół naszych negatywnych doświadczeń.
30) Wg Kofty i Sędka, którzy są autorami informacyjnego modelu wyuczonej bezradności bezradność powstaje, ponieważ:
w kontakcie z sytuacją niekontrolowaną człowiek staje się poznawczo aktywny (obmyśla coraz to nowsze sposoby rozwiązywania problemu, inwestuje wysiłek w aktywność, która jest całkowicie nieskuteczna). Prowadzi to do wyczerpania umysłowego , apatii, spadku inicjatywy poznawczej, redukcji zasobów)
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez tysiok dnia Pon 17:56, 26 Sty 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tferek
Dołączył: 11 Cze 2008
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 18:54, 26 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Co do pytania 19 dla Seminiarium 8. to ta odpowiedz jest prawdziwa tylko dla sytuacji, gdy reakcji na bodziec przeszkadza dlugoterminowy konflikt. Gdy tego konfliktu nie ma to wzbudzanie reakcji bedzie odbywalo sie na zasadzie : im bardziej podobny nowy obiekt do pierwotnego tym wieksza sila reakcji..
buhahha i tyle
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
jamaica
Administrator
Dołączył: 11 Cze 2008
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: the bright side
|
Wysłany: Pon 20:09, 26 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
FEREK!odważyłeś się podważyć moje odpowiedzi?? no dobra w imię koła...
Pytania z seminarium 10
1.Wg Becka zaburzenia psychiczne...
są wynikiem wypracowania negatywnych schematów JA i innych automatycznych myśli oraz dysfunkcjonalnych założeń
2.Beckowskie ujęcie zaburzeń psychicznych wzięło swój początek w ...
depresji
3.Model depresji Becka zawiera trzy schematy negatywne
tzw.triada depresyjna.
Ja jestesm nieudacznikiem, świat jest beznadziejny, przyszłość rysuje się czarno.
4. Podstawowymi składnikami Beckowskiego modelu zaburzeń psychicznych są...
automatyczne błedne przekonania(schematy) i złe przetwarzanie informacji.
5.zadaniem terapii poznawczej jest..
rozpoznanie i korekta zniekształconych myśli, dysfunkcjonalnych przekonań oraz złych sposobów przetwarzania informacji.
6.Charakterystyka terapii poznawczo-behawioralnej:
a.rozmowa koncentruje się na kwestiach poznawczych
b.terapeuta zachowuje sie nicym nauczyciel(dydaktyzm)
c.pacjent otrzymuje zadania do wykonania w domu
d.terapeuta przedstawia dane doznanie albo zdarzenie w innej perspektywie
e.podkreśla się wagę rozróżnienia między znaczeniami czy doznaniami rzeczywistymi a wyobrażonymi
f.terapeuta udziela bezpośrednich rad i wskazówek.
7. beck analizował dwa aspekty osobowości
a.anatomię(kiedy poczucie Ja zależy od definicji Ja,poczucia własnej wartości)
b.socjotropię(kiedy poczucie Ja jest determinowane przez bliskie relacje z innymi ludźmi)
8. Według Dodge'a zachowanie człowieka jest skutkiem sekwencji...
kolejnych operacji poznawczych, czyli etapów przetwarzania informacji.
9.sekwencje z pkt 8 składają się z czterech faz>
1.kodowanie bodźca 2-tworzenie reprezentacji mentalnych 3-przywołanie w świadomości elementów poznawczych i emocjonalnych 4-ocena innych możliwych reakcji w kategoriach moralnych
10. zaburzenia mogą się pojawić...
w każdej fazie.
11.Dzieci agresywne wg Dodge'a nie potrafią ...
właściwie zinterpretować intencji swoich rówieśników i przypisują im wrogie nastawienie
12.dzieci z depresją także uważają zachowanie rówieśników za wrogie, ale ...
winę za to przypisują sobie.
13.dzieci z depresją...
mają zniekształcone myślenie i nadmiernie uogólniają pojedyncze przykre zdarzenia.
14.zgodnie z bandurowska kategorią poczucia własnej skuteczności w czwartej fazie...
ludzie wybierają takie reakcje, które w ich mniemaniu sa w stanie urzeczywistnić i które przyniosą pozytywne skutki
SELIGMAN
1.przygnębienie to inaczej depresja...
zwyczajna
2.w depresji dwubiegunowej mamy do czynienia z naprzemiennym występowaniem fazy..
maniakalnej i depresyjnej.
3. Chorobą depresyjną o podłożu fizjologicznym jest...
depresja dwubiegunowa
4. Depresje jednobiegunową od zwyczajnej różni ..
stopień natężenia objawów i ich liczbą.
5. depresja wywołuje>
poznawcze zmiany w myśleniu
emocjonalne zmiany nastroju
behawioralne zmiany w zachowaniu
somatyczne zmiany w reakcjach fizjologicznych
6. U podłoża myślenia człowieka z depresją leży...
pesymistyczny styl wyjaśniania
7.najgorsze fazy depresji są...
rano przed wstaniem oraz w godzinach od 15-18
8.w silnej depresji zanika...
lęk i rozdrażnienie a pojawia się odrętwienie.
9.U podłoża prób samobójczych leży chęc...
Chęć skończenia ze wszystki oraz chęć wpłynięcia na otoczenie
10.Pełna depresja jednobiegunowa charakteryzuje się...
Obniżony nastrój, utrata zainteresowania zwykłymi czynnościami, spadek łaknienia, zaburzenia snu, spowolnienie psychoruchowe (myślenia i ruchów), utrata energii, zmęczenie, poczucie bezwartościowości i winy, obniżona sprawność myślenia i koncentracji, myśli lub próby samobójcze
11. Dzieci są wielkimi optymistami, pełnymi nadziei i uodpornionymi na bezradność..
przed okresem pokwitania
12. dzieci twierdzą, że niepomyślne zdarzenia ...
zdarzają się od czasu do czasu, szybko przemijają i zawsze wynikają z winy innej osoby.
13. Wyniki dziecka depresyjnego są takie jak...
przeciętnej niedepresyjnej osoby dorosłej.
14. Dziewczynki szukają przyczyn niepowodzeń w zjawiskach...
trwałych i uniwersalnych (odwrotnie chłopcy)
15. czynnikami mogących zmniejszyć ryzyko depresji są
Silna więź uczuciowa i dobre stosunki z mężem/kochankiem. Praca poza domem. Mniej niż 3 dzieci w wieku poniżej 14 lat.
16. czynnikami zwiększającymi ryzyko depresji są
Świeża utrata bliskiej osoby. Śmierć matki w okresie dzieciństwa, zanim dziewczyna stała się nastolatką.
17. zamiana pesymizmu w optymizm następuje w dwóch etapach...
1-Odwrócenie uwagi od pesymistycznych myśli. 2-Zakwestionowanie pesymistycznych przekonań
18.Implikacja to inaczej...
dekatastrofizacja.
19. Alternatywa mówi nam, że wydarzenie jest skutkiem ...
zbioru przyczyn
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez jamaica dnia Pon 20:10, 26 Sty 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
skorpka
Dołączył: 13 Cze 2008
Posty: 68
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pon 21:18, 26 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
11
1) Warunkiem rozwoju PTSD jest:
- uczestnictwo w zdarzeniu traumatycznym
2) Mówimy,że ktoś ma PTSD gdy:
- męczą go natrętne wracające myśli dotyczące zdarzenia traumatycznego, wracają obrazy, zdarzenia, unikane są bodźce związane z wydarzeniem traumatycznym, objawy występują co najmniej miesiąc
3) 4 czynniki odpowiedzialne za to,że jednostka może mieć trudności w przystosowaniu się do traumatycznego stresu:
- cechy zdarzenia
- stan jednostki w trakcie doświadczania zdarzenia
- rodzaj podejmowanych działań
- trwałe predyspozycje osobowościowe
4) rodzaje mechanizmów powstawania PTSD:
- neurobiologiczne (zaburzenie mechanizmu aktywacji – układ limniczny)
- psychologiczne (teorie schematów poznawczych)
5) behawioralne uwrażliwienie wg Pasta to:
- nadmierna stymulacja układu limnicznego co powoduje utworzenie się neuronalnego substratu, który sam się rozwija i podtrzymuje
6) Hipoteza niedopasowania Horowitz:
- człowiek wchodzi w sytuację traumatyczną z gotowymi schematami poznawczymi, informacje docierające są niezgodne z tymi schematami dlatego są trudne do przyswojenia i pozostają w „pamięci aktywnej”
7) hipoteza niedopasowania nie tłumaczy
- PTSD u osób ze schematami poznawczymi zakładającymi, że świat jest pełen niebezpieczeństw
8 ) zgodnie z zasadą niedopasowania
- osoby o przesadnie silnych poglądach o bezpiecznym świecie i o skrajnie pesymistycznych poglądach o świecie pełnym niebezpieczeństw będą podatne na zaburzenia po stresie traumatycznym (badania mówią,że to nie prawda)
9) Badania wykazały, że:
- sumienność koreluje z PTSD
- ekstrawersja nie koreluje z PTSD
- wyższy poziom neurotyzmu oznacza wyższy poziom nasilenia się symptomów PTSD
- wraz ze wzrostem poczucia koherencji zmniejsza się średni poziom symptomów PTSD
- zależność między koherencją a PTSD nie jest krzywoliniowa!
10) wg Rothbaum i Foa:
- osoby o niskim i wysokim poczuciu koherencji są podatne na PTSD
11) dlaczego wg Rothbaum i Foa osoby o średnim poczuciu koherencji są najmniej podatne na PTSD?
- bo najłatwiej asymilują (przyswajają) nowe schematy w stresie traumatycznym i szybko otrząsają się z traumy.
12)Czym jest poczucie własnej skuteczności?
- przekonanie jednostki,że czuje się ona zdolna do kontrolowania różnych wymagań stawianych przez środowisko za pomocą podejmowania odpowiednich czynności przystosowawczych
13)Czym jest optymizm wg Carver’a i Scheier’a?
- wiara danego człowieka w to, że w jego życiu wydarzy się więcej rzeczy pozytywnych niż negatywnych.
14) Emocje pozytywne pojawiają się:
- w wyniku rzeczywistych postępów
- w efekcie przewidywania postępów
15) emocje negatywne to:
- reakcja przewidywania zabarwiona niewiarą w siebie i pesymizmem
16)co to jest TOŻ?
- test orientacji życiowej badający różnice indywidualne w zakresie pesymizmu/optymizmu
17) Pozytywne nastawienie do życia:
- sprzyja działaniom adaptacyjnym
- sprzyja zdrowiu psychicznemu i fizycznemu
18 ) pesymiści mają skłonność do:
- zaprzeczania istnienia problemu
19) poczucie koherencji – triada poznawcza:
- zrozumiałość
- sensowność
- zaradność
20) optymiści:
- w momentach napięcia mają lepsze samopoczucie
- szybciej wracają do zdrowia po operacjach
- mają skłonność do reakcji skierowanych na problem (pesymiści – reakcje skierowane do wewnątrz)
- aktywnie rozwiązują problemy
- umiejscowienie kontroli – wewnątrz siebie
21)Czym jest wzajemne determinowanie wg Bandury?
- wzajemnie wpływanie na siebie czynników środowiskowych środowiskowych osobowych
22) Bandura i Mischel kładą nacik na:
- badania empiryczne
- jasne pojęcia
- systematyczne obserwacje
23) Podejście społeczno - poznawcze łączy:
- badanie różnorodnych aspektów ludzkiego zachowania
- ścisłość naukową
- badanie wewnętrznych procesów
- systematyczne obserwacje
24) 3 pojęcia strukturalne w teorii społeczno-poznawczej:
- oczekiwania-przekonania
- cele
- kompetencje-umiejętności
25) Oczekiwania-przekonania dotyczą:
- zachowania innych ludzi
- nagród i kar za własne zachowanie
- własnych możliwości
- kategoryzacji sytuacji
- przewidywania przyszłości
- autorefleksji
26)zgeneralizowane oczekiwania wg Rottera dotyczą
- wewn. Umiejscowienia kontroli
27) Czego dotyczyło badanie Mischela nad dziećmi na obozie?
- różnic w zachowaniach dzieci w zależności od sytuacji
28 )podpisy behawioralne to:
- charakterystyczne dla jednostek profile związków sytuacja-zachowanie
29) Spostrzeganie własnej skuteczności wpływa na:
- wzorce myślenia
- motywację
- wykonanie
- emocjonalne pobudzenie
30) badania mikroanalityczne
- strategia badania poczucia własnej skuteczności, w której analizuje się sądy na temat własnej skuteczności w określonych sytuacjach, sytuacjach nie sądy globalne
31)Cele
- są to zdolności człowieka w zakresie przewidywania przyszłości oraz automotywacji, ukierunkowują ustalanie priorytetów.
32) kompetencje – umiejętności
- są to zdolności osoby do rozwiązywania zadań oraz radzenia sobie z życiowymi problemami
33) kompetencje obejmują:
- sposób myślenia o problemie
- behawioralne umiejętności rozwiązywania problemów
34) Wewnętrzne standardy
- reprezentują cele jakie chcemy osiągnąć, są podstawą naszych oczekiwań uzyskania wzmocnienia
35) Proces samowzmacniania
- utrzymuje zachowanie gdy nie ma zewnętrznych wzmocnień
36) zachowanie celowe wyjaśniają:
– standardy wykonania
- przewidywane konsekwencje
37) przekonanie o własnej skuteczności wpływa na
-wybory jakich dokonujemy
- wysiłek, uporczywość i wykonanie
- emocje
- radzenie sobie
38 ) Sądy na temat własnej skuteczności dotyczą:
- umiejętności wykonania określonych działań w danej sytuacji
39) Nabywanie (uczenie się nowych zachowań) jest niezależne od:
- nagrody
40)Zależne od nagród wg Bandury jest:
- wykonanie
41)zdolność do odraczania gratyfikacji wiąże się z:
- samoregulacją
42) Badania nad odraczaniem gratyfikacji u dzieci wykazały,że:
- dzieci stosujące krótkie okresy odraczania gratyfikacji nauczyły się dłuższego odraczania dzięki obserwacji modela.
43) Zdolność odraczania gratyfikacji wymaga:
- kompetencji poznawczych poznawczych behawioralnych (zdolności do myślenia w różny sposób i umiejętności zachowania się w określony sposób)
44)w teorii społeczno – poznawczej w rozwoju osobowości podkreśla się:
- rolę modeli i uczenia się przez obserwację
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez skorpka dnia Pon 21:21, 26 Sty 2009, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Apsik
Dołączył: 14 Cze 2008
Posty: 28
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 21:24, 26 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
WOW - nieźli jesteście !
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tysiok
Dołączył: 11 Cze 2008
Posty: 21
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Człuchów
|
Wysłany: Pon 23:08, 26 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
sorry ale już nie mam siły dokańczać, wiec to by była część seminarium 12. zrobiona na podstawie baumastera i madrzyckiego, nie całam rady pervina
SEMINARIUM 12
Proces samoregulacji, działanie, ukierunkowanie osobowości
1)Czym jest samoregulacja wg Baumaistera?
Odp.: każdy wysiłek człowieka w kierunku zmiany własnych reakcji. Reakcje te mogą oznaczać działania, myśli, uczucia, pragnienia, postępowanie/
2)nastawienie informacyjne (wielkość, barwa, kształt), w przeciwieństwie do motywacyjnego(smak, zapach) sprzyja odraczaniu gratyfikacji. Poza tym koncentracja na odległych celach sprzyja rozwojowi motywacji wewnętrznej.
3)Jak wpływa oddalenie nagrody w czasie?
Odp: maleje jej wartość gratyfikacyjna. (Chyba, że ktoś posiada motywację wewnętrzną)
4)Co wg Rayna i deci leży u podstaw motywacji wewnętrznej?
Odp: autodeterminacja!
5)W eksperymencie dotyczącym kontroli vs autonomii u młodzieży szkolnej, wynik był następujący:
dzieciom które pracowały z nauczycielem kontrolującym spadała motywacja wewnętrzna, natomiast dzieci które pracowanły z nauczycielem zorientowanym na autonomie zyskiwały coraz więcej motywacjii wewnętrznej.
6)Wg Deci nagroda nie zawsze osłabia motywację wewnętrzną. Osłabia ja w sytuacjii gdy akcentowana jest kontrolująca funkcja nagród.
7)Co charakteryzuje zainteresowania amforyczne?
Odp: są niestałe, nijakie, rozproszone
8)Jakie jest związek między zdolnościami a zainteresowania?
Odp Wydawać by sie mogło, że silny, jednak jest dość luźny. Zdolności są jedną z wielu przyczyn zainteresowań. Niemniej jednak w pewnych dziedzinach stwierdzono wyraźny związek między zmiennymi takimi jak: zdolności a zainteresowania mechaniczne, inteligencja a zainteresowanie naukami ścisłymi
9)O czym mówi koncepcja zadań życiowych wg Nancy Kantor?
Odp: cele stanowią poznawcza reprezentację motywacji, i służą jako standardy kontrolowania działania. Zadania (cele) , które rozumiemy jako problemy do rozwiązania. Zadania uznawane przez jednostkę jako ważne , zgodne z ja, pochłaniające wiele uwagi , organizujące codzienność. Najlepsze warunki do poznania zadań życiowych stwarzają okresy przełomowe w rozwoju człowieka.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
fonika
Dołączył: 12 Cze 2008
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto 0:30, 27 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
[link widoczny dla zalogowanych] moze sie przydac:))
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
JuLLy
Dołączył: 11 Cze 2008
Posty: 39
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto 9:27, 27 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
bardzo fajna incjatywa. Btw ostatnie seminarium wg sylabusa nie obejmuje kolokwium, racja ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Monia
Dołączył: 16 Cze 2008
Posty: 45
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bytów/Gdańsk
|
Wysłany: Wto 11:42, 27 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
tak. ostatniego tematu nie bedzie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
JuLLy
Dołączył: 11 Cze 2008
Posty: 39
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto 13:20, 27 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
to zawieje nutą pesymizmu !
bedzie mega trudne koło czuje : D
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|